Programma Aansluiting Wind op Zee (PAWOZ) Eemshaven

Het komende half jaar neemt het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) een besluit over de route voor elektriciteitskabels van windmolenparken ten noorden van Schiermonnikoog naar de Eemshaven. Een route onder Schiermonnikoog (geboord) en door het Waddengebied is hierbij nog altijd prominent in beeld. Begin februari heeft minister Hermans hierover een overleg met de bestuurders van de noordelijke regio. 

De komende maanden is er een aantal momenten waarop u meer informatie kunt verwachten en wanneer u ook kunt reageren.

Zet onderstaande data alvast in uw agenda. 

Maart 2025: ontwerpprogramma ter inzage
Het ministerie van KGG legt het ontwerpprogramma (waarin staat welke route(s) de voorkeur hebben) vanaf begin maart 2025 ter inzage. De verwachting is dat de stukken vanaf vrijdag 28 februari 2025 beschikbaar komen op de website van Programma Aansluiting Wind Op Zee (PAWOZ) - Eemshaven | RVO.nl. Iedereen kan dan gedurende zes weken de informatie bekijken en eventueel reageren op het ontwerpprogramma en een zienswijze indienen. 

Dinsdagmiddag 4 maart: informatiebijeenkomst raad
Op dinsdagmiddag 4 maart informeert het ministerie van KGG de gemeenteraad over het ontwerpprogramma. Deze vergadering is openbaar. 

Half maart 2025: informatieavond voor inwoners
Het ministerie van KGG organiseert naar verwachting op woensdagavond 12 maart een avond op Schiermonnikoog waarop inwoners vragen kunnen stellen over het ontwerpprogramma. 

Regio: doe het in één keer goed
Een groot aantal overheden, landbouw-, maatschappelijke en wetenschappelijke organisaties stuurden begin december 2024 gezamenlijk een brief aan minister Sophie Hermans met daarin een advies over de aansluiting van de windparken. De ondertekenaars vinden routes door de Waddenzee niet wenselijk en adviseren de minister te kiezen voor een van de twee meest oostelijke routes, die niet door de Waddenzee gaan. Het gaat dan om de route Oude Westereems (hiervoor zijn met name gesprekken met Duitsland nodig) en de zogenaamde tunnelvariant. Deze routes lijken de minste impact te hebben op het kwetsbare UNESCO-werelderfgoed Waddengebied. Bovendien is de tunnelvariant zeer toekomstbestendig omdat hier ook toekomstige windmolenparken op kunnen worden aangesloten. 

De brief is hier na te lezen.